کد خبر : 1071 ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت [ ۱۱:۰۶ ]
Print This Post Print This Post ذخیره فایل ارسال به دوستان

پیشرفت ۸۵ درصدی منطقه ۱ آزاد راه تهران – شمال/ بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران شمال در ۱۴۰۱/ پیشرفت ۵۳ درصدی ترمینال سلام فرودگاه امام

در مورد اخبار حمل و نقل هوایی کشور خبری داریم از وزارت راه و شهرسازی با عنوان “پیشرفت ۸۵ درصدی منطقه ۱ آزاد راه تهران – شمال/ بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران شمال در ۱۴۰۱/ پیشرفت ۵۳ درصدی ترمینال سلام فرودگاه امام” که پیشتر بدان میپردازیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد […]

در مورد اخبار حمل و نقل هوایی کشور خبری داریم از وزارت راه و شهرسازی با عنوان “پیشرفت ۸۵ درصدی منطقه ۱ آزاد راه تهران – شمال/ بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران شمال در ۱۴۰۱/ پیشرفت ۵۳ درصدی ترمینال سلام فرودگاه امام” که پیشتر بدان میپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان درباره آخرین وضعیت پروژه ازادراه تهران- شمال، چگونگی به وجود آمدن این تحول بزرگ در ساخت آزاد راه تهران – شمال ، آخرین وضعیت ساخت ترمینال سلام و فعالیت های دریایی آن بنیاد، توضیحاتی را به تشریح اعلام کرد.

سعیدی کیا با بیان این که اگر کسی ادعای سرمایه ‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های دشوار را دارد می‌تواند به ورود در آزادراه تهران – شمال فکر کند، اظهار کرد: این پروژه بسیار فنی و پیچیده که امروز گام‌های مثبتی در راستای تکمیل آن برداشته شده از سوی بنیاد مستضعفان اجرایی شد و شرکت‌های بخش خصوصی در کنار شرکتهای بنیاد در فضایی کاملاً رقابتی در حوزه‌های مختلف فعال شده‌اند. بنده از سال ۱۳۶۷ که وزیر راه بودم لایحه ای را با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم که به تصویب رسید که پروژه‌های بزرگ بخش حمل و نقل با اعتبارات غیردولتی ساخته شوند. مثل بانک‌ها و سرمایه‌گذاران که پروژه‌های آزادراه ها عمدتا از این طریق انجام می‌شوند.

سعیدی ‌کیا ادامه داد: این قانون توانست بسیاری از گره‌های بزرگ مالی را در طول سال‌های گذشته باز کند و پروژه‌هایی مانند آزاد راه تهران – ساوه، قزوین – زنجان، قم – کاشان، ساوه ـ سلفچگان، زنجان ـ تبریز و… همچنین آزاد راه تهران – شمال در این قالب پیگیری شده است.

وی درباره‌ی جزییات قراردادهای مالی آزاد راه تهران – شمال نیز توضیح داد: این پروژه‌ با مشارکت بنیاد و وزارت راه با ۵۰ درصد آورده مالی دولت و ۵۰ درصد سرمایه ‌گذاری بنیاد و توسط بنیاد ساخته می‌شود. در این پروژه تمام قراردادها و تصمیم گیری‌های اقتصادی را به تائید وزارت راه و شهرسازی می‌رسد و توسط بنیاد به عنوان مجری کار انجام می‌شود.

رییس بنیاد مستضعفان درباره چگونگی به وجود آمدن این تحول بزرگ در ساخت آزاد راه تهران – شمال نیز عنوان کرد: در ماه‌های ابتدایی که بنده وارد بنیاد مستضعفان شدم دیداری با جناب آقای دکتر آخوندی داشتیم. در جریان آن بنده از ایشان پرسیدم که آیا تکمیل این آزاد راه را پیگیری می‌کنند که با تایید ایشان کار آغاز شد. خوشبختانه تا امروز دو طرف با تمام توان خود پیگیر اجرای این کار مهم بوده‌اند و پیشرفت هایی که امروز در قطعه اول شاهد آن هستیم نتیجه این همکاری و نشان از عزم مشترک در انجام آن است.

سعیدی ‌کیا زمستان امسال را زمان تکمیل قطعه اول این آزاد راه دانست و به ایسنا، گفت: در ابتدا ما برنامه داشتیم که کار در بهار سال ۱۳۹۶ تکمیل شود، اما زمستان سال قبل زمستان سختی بود و با توجه به دمای منفی ۲۰ درجه امکان سرعت دادن به تکمیل پروژه وجود نداشت، از طرفی رانش و جابجایی کوه با حجم حدود دو میلیون متر مکعب منجر به اصلاح مجدد مسیر و تأثیرگذاری بر زمان پروژه گردیده است. با این وجود کار با قدرت زیادی ادامه یافته و امروز به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است و امیدواریم طبق برآوردهای فعلی قطعه اول قبل از  پایان امسال به بهره‌ برداری برسد.

وی درباره‌ی آخرین وضعیت منطقه دوم و سوم این آزاد راه نیز اعلام کرد: در قطعه دوم چهار مناقصه مختلف برگزار شد و در حال حاضر کار به پیمانکاران ابلاغ شده است. یک قسمت مهم از منطقه دو تونل البرز است که تونل شرقی از چند سال قبل در حال اجراست و حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد و تونل غربی نیز با ورود فناوری جدیدی که برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی TBM تمام مقطع (دستگاه حفاری) به قطر ۱۳.۵ متر انجام می‌شود.

رییس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در قطعه سوم نیز سرمایه‌ گذاران کره‌ای اعلام آمادگی کردند تا به این بخش فاینانس ارائه کند. ما در کنار این پیشنهاد دیگر پیشنهادات تامین مالی طرح‌های سرمایه‌ گذاری از کشورهای مختلف و نیز پیمانکاران ایرانی را نیز بررسی می‌کنیم تا کار اجرایی شود.

سعیدی ‌کیا در پاسخ به این سوال که زمان احتمالی تکمیل کامل آزاد راه تهران – شمال چه سالی خواهد بود، عنوان کرد: با وجود تمام دشواری‌ها ما معتقدیم انشاالله تا سال ۱۴۰۱ امکان بهره برداری کامل از این پروژه وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره آخرین وضعیت ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام از سوی بنیاد مستضعفان نیز تاکید کرد: در ابتدا یکی از شرکت‌های بنیاد در احداث این ترمینال به عنوان یک پیمانکار حضور داشت، اما با توجه به این که وزارت راه و شهرسازی کمبود اعتبار داشت از بنیاد مستضعفان خواستند تا تامین مالی نیز در این ترمینال داشته باشد. ما با این هدف که گره مشکلات باز شود وارد شدیم و قرارداد در دی ماه سال ۱۳۹۵ به امضاء رسید.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان این‌ که کارگاه این ترمینال به عنوان بزرگترین کارگاه ملی با رکوردشکنی جزئیات فنی اجرایی، کاملا فعال است، توضیح داد: این نکاتی که بعضا در فضای مجازی و رسانه‌ها بیان می‌شود که بنیاد مستضعفان کار را متوقف کرده به هیچ عنوان صحت ندارد. ما از همان ابتدا اعلام کردیم که این پروژه را به عنوان یک پروژه ملی مهم با اتکاء به توان داخلی و در راستای اقتصاد مقاومتی، تکمیل خواهیم کرد و برنامه زمان بندی آن نیز یک سال تعیین شده است، اما چندی قبل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که شاید بر اساس آخرین مطالعات مشاور طرح، قصد ایجاد تغییراتی در طرح مصوب قبلی در جهت بالابردن ظرفیت ترمینال سلام داشته باشد که اگر نظر قطعی آنها بر این تغییر باشد مدت زمان ساخت و هزینه آن افزایش می‌یابد.

سعیدی ‌کیا افزود: در حال حاضر ترمینال سلام پیشرفتی ۵۳ درصدی را به ثبت رسانده و کار طبق برنامه ادامه دارد.

رقابت بنیاد برای اپراتوری بندر رجایی

وی درباره‌ی آخرین وضعیت فعالیت‌های دریایی بنیاد مستضعفان نیز توضیح داد: بنیاد با توجه به اهمیت توسعه فعالیت‌های بندری کشور در مقایسه با همسایگان در این قسمت فعال است. ما در حال حاضر در بندر نوشهر اصلی‌ ترین اپراتور هستیم و در بندر امام خمینی (ره) و نیز بندر شهید رجایی نیز در حوزه کانتینر فعالیت بسیار مطلوبی داریم. در فاز دوم بندر شهید رجایی اقداماتی به منظور شرکت در مناقصه انجام شده که با توجه به عملکرد مثبت بنیاد مستضعفان در این بندر در طول سال‌های قبل امید به برنده شدن وجود دارد.

رییس بنیاد مستضعفان ادامه داد: طبق آخرین خبرها سازمان بنادر پاکت‌های مناقصه را باز کرده و دو شرکت در رقابت باقی ماندند. بنیاد مستضعفان برای حضور در این بندر با مشارکت یکی از بزرگ‌ ترین شرکت‌های اپراتوری بندری اروپا وارد شده و می‌تواند در این حوزه اقدامات قابل توجهی داشته باشد.

تداوم مذاکره با شهرداری برای پروانه ساخت پلاسکو

سعیدی ‌کیا درباره آخرین وضعیت پیگیری بازسازی ساختمان پلاسکو نیز اظهار کرد: بنده در روزهای ابتدایی این حادثه تلخ اعلام کردم که بنیاد مستضعفان می‌تواند ظرف دو سال این ساختمان را بازسازی کند که البته این موضوع منوط به دریافت پروانه ساخت از شهرداری خواهد بود. ما در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی جدی با شهرداری داشته‌ایم و هنوز بحث‌ها ادامه دارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات شهری در بازسازی دوباره پلاسکو، عنوان کرد: شهرداری بیان می‌کند با توجه به طرح جامع امکان ساخت ۱۵ طبقه‌ای پلاسکوی جدید وجود ندارد. از سویی دیگر ما ۶۰۰ واحد تجاری ثبت شده در این مجتمع داریم که تمام آنها حقوقی دارند و پس از بازسازی باید به حقوق تعیین شده ی خود برسند. طرح بنیاد مستضعفان این است که براساس استانداردهای روز و لحاظ کردن پارکینگ کنار این پروژه ساختمان جدید پلاسکو را بسازد که برنامه‌ریزی و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد.

رییس بنیاد مستضعفان درباره چرایی اعتراض کسبه پلاسکو نیز اظهار کرد: بعضی از مغازه‌ داران معتقد بودند پنج طبقه باقی مانده از پلاسکو می‌تواند با یک بازسازی سطحی به بهره برداری برسد، اما این بخش از ساختمان به لحاظ ایمنی  و با توجه به استانداردهای موجود به نظر نمی رسد که قابل استفاده باشد لذا پس از دریافت مجوزهای لازم ساختمان جدید با آیین نامه و مقرارت ایمنی کامل ساخته خواهد شد.

امیدواریم خبر “پیشرفت ۸۵ درصدی منطقه ۱ آزاد راه تهران – شمال/ بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران شمال در ۱۴۰۱/ پیشرفت ۵۳ درصدی ترمینال سلام فرودگاه امام” مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

منبع

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها