کد خبر : 1353 ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت [ ۱۲:۰۸ ]
Print This Post Print This Post ذخیره فایل ارسال به دوستان

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن ايستگاه گار- قمرود در هفته دولت/ ظرفيت جابجايی سالانه ۱۷ ميليون تن بار برای راه‌آهن قم

در مورد اخبار ریلی کشور خبری داریم از وزارت راه و شهرسازی با عنوان “بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن ايستگاه گار- قمرود در هفته دولت/ ظرفيت جابجايی سالانه ۱۷ ميليون تن بار برای راه‌آهن قم” که پیشتر بدان میپردازیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران؛ محسن اعتماد با […]

در مورد اخبار ریلی کشور خبری داریم از وزارت راه و شهرسازی با عنوان “بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن ايستگاه گار- قمرود در هفته دولت/ ظرفيت جابجايی سالانه ۱۷ ميليون تن بار برای راه‌آهن قم” که پیشتر بدان میپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران؛ محسن اعتماد با بيان اينكه راه آهن از جمله زيرساخت هاي توسعه پايدار است كه با ظرفيت هايي كه دارد، مي تواند به تحقق اقتصاد مقاومتي كمك كند، گفت: راه آهن قم با توجه به موقعيت جغرافيايي، ظرفيت هاي بالقوه بسياري در زمينه حمل بار دارد.

وي به برخي از اين ظرفيت ها اشاره كرد و با بيان اين كه ايستگاه باري گار قم تا گمرك اين شهر يك كيلومتر فاصله دارد، گفت: اگر اداره كل گمرك زيرسازي لازم براي اتصال به ريل راه آهن را انجام دهد، راه آهن نيز آمادگي دارد روسازي را انجام دهد تا حمل بار گمرك از طريق ريل راه آهن صورت گيرد.

اعتماد تصريح كرد: اگر اين امر محقق شود سالانه يك ميليون تن بار گمرك واقع در ميدان تره بار از طريق حمل و نقل ريلي جابه جا مي شود.

مدير كل راه آهن قم اضافه كرد: در همين راستا سيلوي گندم قم كه با ايستگاه راه آهن، ۱۳ كيلومتر فاصله داشت با اعتبار ۱۳۰ ميليارد ريال به ريل راه آهن متصل شد تا سالانه ۳۰۰ هزار تن گندم توليدي در قم از طريق راه آهن به نقاط مختلف كشور جابه جا شود.

وي گفت: ايستگاه هاي راه آهن باغيك و سواران كه ۱۱ كيلومتر با بخش اقتصادي سلفچگان فاصله دارد، مربوط به اداره كل راه آهن اراك است و سعي داريم اين ۲ ايستگاه را به محدوده مديريت قم منتقل كنيم.

اعتماد عنوان كرد: اگر اين امر محقق شود در مرحله نخست سالانه سه ميليون تن بار از بخش سلفچگان قم به وسيله ريل به سراسر كشور جابه جا مي شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: در صورتي كه سازمان هاي ذيربط همكاري لازم را با اداره كل راه آهن قم در راستاي توسعه حمل و نقل بار در استان داشته باشند، مي توان از نهايت ظرفيت راه آهن بهره برد كه اين امر باعث كاهش هزينه ها و ايمني در حمل بار و همچنين توسعه اقتصادي استان مي شود.

وي افزود: در چهار ماهه سال گذشته، ۴۹ هزار تن بار از طريق ريل راه آهن قم جابه جا شد كه اين رقم در سال جاري با افزايش ۴۴۰ درصدي به ۲۶۴هزار تن رسيده است.

مدير راه آهن قم افزود: در همين مدت، سال گذشته ۷۷ هزار تن تخليه باري كه از نقاط مختلف كشور به قم رسيده بود صورت گرفت كه امسال با افزايش ۲۸۰ درصدي به ۲۹۴ هزار تن رسيده است.

وي با بيان اين كه جابه جايي مسافر اولويت نخست در راه آهن است، گفت: روزانه ۲۶ رام قطار از محدوده اداره كل راه آهن قم عبور مي كند؛ چهار رام قطار در مسير قم – تهران و بالعكس و همچنين سه رام قطار در مسير قم – مشهد و بالعكس تردد مي كند.

اعتماد همچنين به طرح هاي هفته دولت اشاره و بيان كرد: بهره برداري از خط دوم ريل راه آهن ايستگاه گار به قمرود به طول ۲۹ كيلومتر از جمله طرح هايي است كه در اين هفته به بهره برداري مي رسد.

وي افزود: دو خطه كردن مسير راه آهن ايستگاه گار- قمرود باعث افزايش سرعت و صرفه جويي در هزينه حمل‌و‌نقل ريلی می‌شود.

وي اضافه كرد: افتتاح ساختمان آموزشي، ساختمان برج مراقبت، ۲ زيرگذر و امضاي تفاهم نامه حمايت از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي كارشناسي ارشد و دكترا با دانشگاه هاي قم و صنعتي قم از ديگر طرح هايي است كه در اين هفته عملياتي مي شود.

امیدواریم خبر “بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن ايستگاه گار- قمرود در هفته دولت/ ظرفيت جابجايی سالانه ۱۷ ميليون تن بار برای راه‌آهن قم” مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

منبع

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها